Angeliek Ververs | | -Are you relevant?- | Papier en verf | 2016/2017 | Installatie 1.75 x 1.75 m
1 / 9

Angeliek Ververs

Angeliek Ververs | | -Are you relevant?- | 2016/2017 | Installatie |  In -Are you relevant?- zoekt Angeliek Ververs naar ordening van de door de mens gecreëerde chaos. De compacte stapels bijeengebonden kranten zijn wit geschilderd en daarmee ontdaan van hun informatie; De informatieve inhoud van de krantenstapel lijkt gevangen in zichzelf. In het zoeken naar het ‘lege beeld’ bevraagt zij de ontaarding van het systeem en van de mens die uit politiek of persoonlijk belang de voorwaarden voor zijn eigen bestaan vernietigt en een bedreiging is voor de wereld en zichzelf | installatie van +/- 1.75 x 1.75m

Angeliek Ververs | -Pas wanneer je niets meer nastreeft, kun je gelukkig worden- | 2016/2017 | Foto installatie |  Deze foto installatie gaat over een road-trip door het leven en de waarneming van plekken die je passeert maar waar je nooit zal verblijven, het zijn ‘géén’-plekken. Je zal ze zelfs nooit ‘kennen’, want ‘Ik ben hier niet’. De installatie gaat over het creëren van ruimte in je hoofd, het vermogen te onthechten en je te ontdoen van belastende herinneringen; over het zoeken naar eenheid met- en in jezelf . Vooral, omdat je overal kan beginnen en verrast kan zijn | installatie van +/- 1.75 x 1.75m

Eerder werk:

“Mickey vraagt of je komt spelen” is een installatie die bestaat uit kistjes met fotowerken die staan in het spanningsveld tussen enerzijds zaken als evenwicht, geborgenheid en onbekommerdheid en anderzijds geweld, honger en milieuvervuiling. De enige wijze waarop oorlog en honger (in de media) wordt ervaren is als een beeld tussen een stortvloed van andere beelden, waardoor de betekenis verloren gaat.

In -Mickey vraagt of je komt spelen- is het speelgoed boos of tenminste verontwaardigd. In deze werken wordt gekeken naar de vervreemding die wordt opgeroepen door het leven in een wereld waarin wij op ieder willekeurig moment kunnen worden geconfronteerd met beelden van vertedering als beelden van verwoesting.

Angeliek Ververs' fotowerken bestaan uit combinaties van beelden die elkaar aanvullen of aan elkaar tegengesteld zijn. Het effect hiervan is dat de afzonderlijke beelden een eigen verhouding met elkaar aangaan. Tegenstelling en confrontatie spelen in Ververs' werk een belangrijke rol.

Haar eerste serie “Relativiteit, Ratio en Emotie “  (1983) gaat uit van de spanning tussen verstand en emotie. De daaropvolgende serie “Monumenten van de Tijd” stelt de intuïtieve beeldentaal van de kindertijd tegenover de rationele volwassen leefwereld. Angeliek Ververs' voorlaatste serie “Opposities” bestaat uit een confrontatie van elementen die geplaatst zijn in het spanningsveld tussen cultuur en natuur, tussen tekenen van menselijke aan- en afwezigheid.